Wij geven onderwijs aan:
- leerlingen met een lichamelijke beperking.
- leerlingen die door hun beperking het reguliere onderwijs niet of niet meer kunnen volgen.
- leerlingen met een lichamelijke beperking die wegens specifieke leerproblemen en/of sociaal-emotionele problemen het regulier voortgezet onderwijs niet (meer) kunnen volgen.
- leerlingen met een meervoudige beperking.
- leerlingen met een complexe hulpvraag.
- leerlingen die ernstig motorisch en verstandelijk beperkt zijn, waardoor zij blijvend op een laag ontwikkelingsniveau functioneren.
- leerlingen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking waarbij ook sprake is van beperkingen op auditief, visueel, communicatief en/of sociaal-emotioneel gebied.
- langdurig zieke leerlingen.
- leerlingen die vanwege veel ziekteverzuim het regulier (voortgezet) onderwijs niet (meer) kunnen volgen.
- leerlingen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH).
- leerlingen die na een ongeluk of hersenbloeding niet meer terug kunnen naar hun reguliere school.
Onze school creëert ontwikkelingsmogelijkheden die op de toekomst van de leerling gericht zijn. Het doel is dat de leerlingen zo zelfstandig mogelijk functioneren en presteren binnen een vervolgopleiding, in (aangepast) werk of in een beschermde omgeving. Zelfredzaamheid wordt sterk bevorderd met het oog op maximale participatie in de maatschappij. Het onderwijs wordt aangeboden en ingevuld volgens, in overeenstemming met de Wet op de Expertisecentra.
De leerweg kent twee routes:
- de route naar de arbeidsmarkt (A-route);
- de route naar dagbesteding (D-route).
Het onderwijsprogramma duurt 5 à 6 jaar. We werken in de leerweg Praktijk met kleine klassen. Uitgangspunt is dat er 8 tot 14 leerlingen in een klas worden ingedeeld. De groepen worden ingedeeld op basis van leeftijd, leer- en ontwikkelingsniveau. Trainingen vormen een belangrijk onderdeel van het lesrooster. Dit zijn toegespitst op de leerdomeinen Dagbesteding, Wonen en Vrije tijd.
Er wordt gewerkt aan kerndoelen in 7 leergebieden:
- Nederlandse taal en communicatie
- rekenen en wiskunde
- Engels (niet verplicht voor de D-route, maar Adelante biedt dit wel aan)
- mens, natuur en techniek
- mens en maatschappij
- culturele oriëntatie en creatieve expressie
- bewegen en sport
Naast de leergebieden wordt in alle profielen aan zogenaamde ‘leergebied overstijgende aspecten’ gewerkt. Deze omvatten:
- leren leren
- leren functioneren in sociale situaties
- ontwikkelen van een persoonlijk toekomstperspectief
Het uitstroomprofiel ‘Arbeidsmarkt’ bevat daarnaast verplichte aanvullende onderdelen waarin de leerlingen zich voorbereiden op een plek in de arbeidsmarkt. De kerndoelen zijn benoemd op vier terreinen:
- werkexploratie/loopbaanoriëntatie
- loopbaansturing
- algemene competenties
- specifieke beroepsvaardigheden